Ένα από τα πιο κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα διαδικτυακά καταστήματα σήμερα, είναι η αργή ταχύτητα. Σύμφωνα με το Google ως Ταχύτητα Ιστοτόπου (Loading Speed / Loading Time) νοείται ο χρόνος που απαιτεί ένα πρόγραμμα περιήγησης (browser) για να ανοίξει / φορτώσει μια πλήρως λειτουργική ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορούν οι χρήστες να αλληλεπιδράσουν μαζί της.
Η Ταχύτητα Φόρτωσης Σελίδας σε μια ecommerce επιχείρηση, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τεχνικούς παράγοντες, καθώς επηρεάζει άμεσα:
- τα κέρδη,
- το κύρος,
- το ποσοστό αναπήδησης της επιχείρησης (bounce rate) και
- την κατάταξη της στην λίστα αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης.
Πιο αναλυτικά, οι χρήστες του διαδικτύου στις μέρες μας είναι βιαστικοί – γιατί είναι αρκετά εξοικειωμένοι με την χρήση του Internet. Όσο ταχύτερα ανοίξει μια ιστοσελίδα, τόσο γρηγορότερα θα την ελέγξει ο χρήστης για να κρίνει αν το περιεχόμενο της τον ενδιαφέρει, τόσο ασφαλέστερη και αξιόπιστη θα την θεωρήσει, τόσο πιθανότερο είναι να πραγματοποιήσει παραγγελία (conversion) από την συγκεκριμένη επιχείρηση και συνεπώς τόσο θα αυξήσει τα κέρδη / έσοδα της. Παράλληλα με τα κέρδη της επιχείρησης, επηρεάζεται θετικά και η φήμη / το κύρος της. Αν ένας χρήστης επισκεφτεί ένα γρήγορο eshop με τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν, έχει πιθανότητες περισσότερες από 50% να ολοκληρώσει την παραγγελία του και να μετατραπεί από απλός επισκέπτης σε πιστός πελάτης (loyalty) και σχεδόν 40%, να μεταφέρει την εμπειρία του σε κάποιον συγγενή ή φίλο, επηρεάζοντας τον θετικά για την επιχείρηση. Σε αντίθετη περίπτωση που η σελίδα του eshop καθυστερεί να ανοίξει, ο πελάτης παρουσιάζει πιθανότητες έως και 120% να φύγει από το site (bounce) χωρίς να ολοκληρώσει κάποια ενέργεια, 80% να μην αγοράσει ποτέ κάποιο προϊόν / υπηρεσία από την εν λόγω επιχείρηση και 44% να μοιραστεί αυτή την κακή εμπειρία με τους οικείους του, αποτρέποντας τους από το να αγοράσουν μελλοντικά από το κατάστημα, πλήττοντας την εικόνα του. Τέλος, οι μηχανές αναζήτησης όπως το Google, Bing, Yahoo κτλ θέλοντας να προσφέρουν στους χρήστες τους, την βέλτιστη δυνατή εμπειρία ταξινομούν τα αποτελέσματα των αναζητήσεων με τέτοιο τρόπο (ranking) ώστε πρώτα στην λίστα να εμφανίζονται τα site με την υψηλότερη ταχύτητα φόρτωσης. Συνεπώς τα ταχύτερα eshop προβάλλονται καλύτερα, έχουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, περισσότερες πωλήσεις, χαμηλότερο ποσοστό εγκαταλελειμμένων καλαθιών και αναπήδησης σε άλλους ιστότοπους, έναντι αυτών που παρουσιάζουν καθυστερήσεις.
Τα περισσότερα eshop στην Ελλάδα επιτυγχάνουν χρόνο φόρτωσης, γύρω στα 5 – 7 δευτερόλεπτα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότερες επιχειρήσεις θυσιάζουν μερικά δεύτερα από την ταχύτητα τους, για να φτιάξουν πιο καλαίσθητα eshop,
προσθέτοντας περισσότερες εικόνες και plugins στην πλατφόρμα τους. Αυτή η πρακτική απαιτεί προσοχή και ιδιαίτερο χειρισμό, καθώς μπορεί να ζημιώσει την επιχείρηση. Για να θεωρηθεί ένα website γρήγορο, ο χρόνος φόρτωσης θα πρέπει να είναι μικρότερος ή ίσος των 2 δευτερολέπτων. Σχεδόν το 50% των χρηστών του διαδικτύου παγκοσμίως, αναμένει το άνοιγμα μιας ιστοσελίδας εντός αυτού του χρόνου. Έρευνες έδειξαν ότι αν αυτό καθυστερήσει για μόλις 1 δευτερόλεπτο, περίπου το 40% των χρηστών θα εγκαταλείψει το site πριν ολοκληρώσει την αγορά του ψάχνοντας να βρει ένα, πιο γρήγορο. Για χρόνο φόρτωσης 2 δευτερολέπτων το bounce rate ανέρχεται στο 32%, ενώ εκτοξεύεται στο 90% σε περίπτωση
καθυστέρησης κατά 4”. Πιο συγκεκριμένα η Amazon πριν 13 χρόνια υπολόγισε πως για κάθε 1/10 του δευτερολέπτου που καθυστερούσε να ανοίξει η σελίδα της, έχανε το 1% του τζίρου της. Όλα τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν την σημαντικότητα της ταχύτητας φόρτωσης και την άμεση σύνδεση της με την λειτουργία / ευζωία μιας επιχείρησης.
Συνοπτικά, κατά γενικό κανόνα τα site με μεγάλους χρόνους φόρτωσης, εγκαταλείπονται άμεσα από τους χρήστες και για αυτό παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά αναπήδησης. Όταν τα site έχουν υψηλή ταχύτητα, οι χρήστες λαμβάνουν μια καλή εμπειρία που τους οδηγεί στην αύξηση της επισκεψιμότητας των ιστοτόπων, των αγορών και κατ’ επέκταση των κερδών τους. Αν και οι παλιοί έλεγαν “Το καλό πράγμα αργεί να γίνει”, στην περίπτωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων ταιριάζει καλύτερα το “Ο χρόνος είναι χρήμα” και συνεπώς οι επιχειρήσεις αυτές, θα πρέπει συνεχώς να βελτιστοποιούν την ταχύτητα φόρτωσης των ιστοσελίδων τους, με στόχο την μείωση της απώλειας κερδών.